Liever een jaar niet douchen dan een jaar niet op internet!

11 april 2016

Ik zie een grote verschil in beleving bij de verschillende generaties. 'Ik vind het interessant om te zien hoe de kinderen van nu naar de wereld kijken.', aldus cybervader Abbass.

Het is zaterdagochtend 26 maart de ruimte in het Vorstelijk complex in Zuilen stroomt langzaam vol vrolijke kindergeluiden. Abbass Moussaoui is de beamer en laptop aan het klaarzetten. Hij zal zijn eerste bijeenkomst mediawijsheid verzorgen voor kinderen en jongeren uit de buurt. Vorig jaar nog heeft hij zijn certificaat als cyberouder ontvangen uit handen van PvdA-raadslid Bouchra Dibi. Als cyberouder fungeer je als vraagbaak ookwel ambassadeur op het thema mediaopvoeding. Je bent eigenlijk de brug tussen ouders en professionals. Abbass zijn beweegredenen zijn duidelijk. Hij vindt het belangrijk om wat voor de wijk te doen en wil als cyberouder ouders en kinderen bewust maken van de online mogelijkheden en risico’s in deze digitale wereld.

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoeveel waarde Abbass hecht aan het online bewustwordingsproces van wijkbewoners blijkt uit zijn drukke agenda dit weekend. Deze zaterdagochtend staan er twee bijeenkomsten voor kinderen en jongeren geland. Dezelfde avond zijn ouders aan de beurt in de multifunctionele ruimte Plein 11. En zelfs op zondag zit Abbass niet stil. Dan staat hem nog een laatste bijeenkomst voor kinderen te wachten.

Deze eerste les staat in het teken van ‘tijdsbesteding’, ook wel schermtijd. Kinderen (volwassen trouwens ook!) zijn zich vaak weinig bewust van het aantal uren dat ze per dag voor een scherm doorbrengen. Deze eerste les is bedoeld om ze meer inzicht te geven in hun eigen internetgedrag, aldus Abbass. Liever een jaar niet douchen dan een jaar niet op internet! Is een van de stellingen op basis waarvan Abbass in gesprek gaat met de kinderen. Een opdracht waarbij ze in moeten vullen wat ze allemaal doen op internet en hoeveel tijd ze hieraan besteden, volgt. De kinderen lijken enthousiast. 'Ik heb meer inzicht gekregen in mijn internetgedrag’. 'Iets wat ik onthouden heb, is dat het niet slim is teveel te delen zoals het meisje van de Albert Heijn. (Het voorbeeld dat Abbass gebruikt heeft om de kinderen bewust te maken van het concept ‘oversharing’. Het meisje meldt zich ziek bij haar werkgever (AH) en plaatst vervolgens op Facebook dat ze lekker gaat shoppen met haar moeder in Amsterdam).

 

15

Als het aan de kinderen en Abbass ligt volgen er nog veel meer bijeenkomsten. Amar Haddouch, sociaal makelaar bij Mekaar en Mira Media zullen Abbass hierin ondersteunen zodat alle aspecten van mediawijsheid in Zuilen gestimuleerd kunnen worden. Ook het verkleinen van de digitale kloof is hier onderdeel van. Belangrijke partners hierin zijn Digiwijs 3.0 en de bibliotheek. Het aanbod voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden moet bekend worden bij wijkbewoners en laagdrempelig aangeboden worden. Op termijn kan wellicht een cyberuurtje georganiseerd worden door een cyberouder in het Taalhuis van de bibliotheek. Wijkbewoners die interesse hebben in een voorlichting mediaopvoeding/mediawijsheid kunnen dit doorgeven aan Amar Haddouch.

« terug