Nationale campagne tegen fake news gestart

27 maart 2019

19maart-fakenewsOp 11 maart 2019 is de overheid de online bewustwordingscampagne 'Blijf nieuwsgierig. Blijf kritisch' gestart. Deze campagne maakt deel uit van een brede aanpak die mediawijsheid wil bevorderen. De campagne loopt tot na de verkiezingen van het Europees Parlement (23-26 mei 2019).

De vrije meningsuiting en persvrijheid zijn in Nederland een groot goed en functioneren in het algemeen prima. De verspreiding van desinformatie met als doel om de democratische rechtsorde te ondermijnen en destabiliseren is wel een reŽle dreiging, aldus de overheid. Nepnieuws en desinformatie kunnen ontwrichtend werken. Check nieuws daarom en kijk waar het vandaan komt, wie heeft er belang bij?

In Nederland zijn gelukkig veel verschillende media. En die laten verschillende kanten van het nieuws zien. Daardoor hebben nepnieuws en desinformatie in Nederland nog niet zo veel invloed. Maar het kabinet wil voorkomen dat dat wel gebeurt. Daarom is het een nationale campagne gestart.
Wat is het verschil tussen desinformatie en nepnieuws bijvoorbeeld? Nepnieuws kan verschillende vormen hebben. Een voorbeeld is desinformatie: onware of onnauwkeurige informatie die expres wordt gemaakt en verspreid om geld te verdienen. Of om iemand, een groep mensen, een organisatie of land te beschadigen. Dan heeft de afzender slechte bedoelingen.

Iedereen in Nederland moet kritisch en nieuwsgierig blijven naar waar het nieuws vandaan komt. Op de site Blijfkritisch.nl staan tips om het verschil tussen nep en echt nieuws te herkennen.

handboektip

Handboek-extremise-op-het-internet

« terug