februari 2014 - media & wijk

WijkConnect helpt mensen elkaar te vinden

‘Lokaal, vernieuwend, verbindend.Voor je wijk. Door je wijk’ is het motto dat het wijkplatform WijkConnect voert. Initiatiefnemer van WijkConnect is sociaal entrepreneur Berny de Vries uit Hoograven in Utrecht.

Toen Berny de Vries in Hoograven kwam wonen, viel het hem op hoeveel er te beleven viel in de wijk, ‘verborgen schatten’ noemt hij dat. Hij wilde die dynamiek in de wijk van bewoners, bedrijven en welzijnsorganisaties laten zien. Tijdens een hoogravenStartup Weekend in Amsterdam voor startende ondernemers in de zomer van 2012 presenteerde hij het idee van een wijkplatform. Zijn plan werd tot de tien beste uitgekozen. Hij leerde kort hierna Boudewijn Vahrmeijer, websiteontwikkelaar, kennen. Amper drie maanden later was WijkConnect Hoograven met de inbreng van 30 lokale ondernemers en een eigen startinvestering een feit.

Kip-of-eiverhaal
Zo makkelijk als verteld, ging het niet, zegt De Vries, van huis uit industrieel ontwerper. ‘Het was eigenlijk een kip-of-eiverhaal. Bewoners, bedrijven en non-profit organisaties hebben ieder hun eigen behoefte. De vraag was: waar ligt de toegevoegde waarde voor alle drie de partijen om zich aan te sluiten bij een startende webplatform?’ De bewoners zijn de allerbelangrijkste groep in de wijk. WijkConnect is succesvol als het ontmoetingen faciliteert, beantwoordt De Vries zelf de vraag. Hij is daarbij voorstander van ‘Social Impact Bonds’, een uit Engeland overgewaaide beweging waarbij sociale talenten en commerciële diensten in de wijk elkaar vinden en samenwerken. Als voorbeeld noemt hij de vrijwilligersgroep Oog voor Hoograven, die hun wijk schoner wilde maken. De groep ging niet alleen langs de deur om vrijwilligers te werven, maar zette ook sociale media in als Facebook en WijkConnect. Dit leverde 60  vrijwilligers op. Door hun inzet raakte onder andere St. Jan de Doperschool (verzamelplek), Stadswerken (die hesjes beschikbaar stelde) en een bedrijf als Wout’s Bloemenshop (die bloembollen voor ‘guerilla gardening’ verzorgde) betrokken.

Dierenkliniek Hoograven en wijkbewoner Mark
Anderhalf jaar na de startdatum maakt inmiddels een vijftigtal bedrijven en organisaties gebruik van WijkConnect Hoograven en telt het platform circa 600 unieke bezoekers per maand. Op WijkConnect Hoograven kun je aanbiedingen vinden van Bakkerij Azahra of dierenkliniek Hoograven tot informatie over woonzorgcentrum Tolsteeg of het buurtcentrum Hart van Hoograven. Op het prikbord wil Mark met je schaken, biedt Jasper Nederlandse taallessen aan en roept Rode Kruis Contactcirkel bewoners op om een buurtcirkel te vormen, een manier om door elkaar dagelijks te bellen op elkaar te letten. Non-profitorganisaties kunnen gratis gebruik maken van persoonlijke pagina’s op WijkConnect. De organisaties helpen met lokale promotie door het plaatsen van een link naar WijkConnect op hun eigen website. Aan bedrijven wordt een investering gevraagd in de vorm van een jaarpakket in de prijsrange van € 49 tot € 599 (excl. btw) per jaar. Dat is het verdienmodel voor WijkConnect. De Agenda-overzicht-jpginkomsten worden, naast dat ze weer geïnvesteerd worden in het internetplatform, gebruikt om bewoners en non-profitorganisaties te ondersteunen. Zo kijkt De Vries met Oog voor Hoograven hoe een buurtinitiatief het beste gepresenteerd kan worden. De gebruikers hebben ook inspraak in nieuw te ontwikkelen functionaliteiten van het wijkplatform.

Eigen netwerken creëren
10% van de bezoekers reageert actief op de achtergelaten boodschappen en geadverteerde acties op het platform. Een hoog percentage, vergeleken met andere sites, aldus De Vries. De uitdaging ligt in het levendig houden van de wijkcommunity. De Vries wil daarom onder meer wijkprofessionals als sociale makelaars meer betrekken in het beheer van de website. Iets wat zij zelf ook willen. Zij bevinden zich immers in de haarvaten van de wijk. De Vries kijkt bovendien naar mogelijkheden om bedrijven en organisaties op het platform meer mogelijkheden te geven om een eigen netwerk onderling te creëren.

Sociale cohesie
De wijken Wittevrouwen en Utrecht-Oost hebben inmiddels ook een eigen WijkConnect-omgeving. Elke wijk heeft zijn eigen karakter en dat wordt weerspiegeld op de site. Zo is Hoograven, voorheen een krachtwijk, vooral actief op het prikbord en is op de site van Wittevrouwen, waar diverse culturele organisaties gevestigd zijn, de agenda weer goed gevuld
WijkConnect is inmiddels ook actief in Rotterdamse wijken, welzijnsorganisaties hebben zich daar aangemeld om het beheer op zich te nemen. De Vries en Vahrmeijer hopen op 31/12/2015 in 100 wijken actief te zijn. Uiteindelijk gaat het allemaal om het bevorderen van de sociale cohesie in de wijk en het stimuleren van de lokale economie. De Vries ambitieus en optimistisch: ‘Dit initiatief gaat Nederland veranderen op klein niveau, maar dat kost tijd. Verbeter de wereld, begin in je wijk!’