januari 2014 - samenwerking

Wijkbewoner digitaal

t-Huis-aan-de-Vechtc

‘Ouderen vinden internetbankieren soms eng’

Ouderen worden steeds vaker geconfronteerd met de digitale wereld zonder dat ze er kennis van hebben. Het Internetcafé voor Ouderen in woonzorgcentrum ‘t Huis aan de Vecht biedt ouderen de mogelijkheid om onder begeleiding de digitale wereld te verkennen.

Het Internetcafé voor Ouderen is eigenlijk een doorstart van een eerder project gericht op het leren van digitale vaardigheden aan ouderen in ‘t Huis aan de Vecht, vertelt Jeroen Blokland lid van het team Welzijn van ‘t Huis aan de Vecht.  Het project had te kampen met IT-problemen en moest stoppen terwijl er wel een duidelijke behoefte aan was, zowel bij de bewoners van het woonzorgcentrum als in de wijk. Er bestond zelfs een wachtlijst.
Blokland ging niet bij de pakken neerzitten en zocht nieuwe samenwerkingspartners als Seniorweb en Wijkbedrijf Utrecht. Hij trok ook aan de bel bij Rabobank Utrecht. Immers banken communiceren met hun klanten steeds meer via internet. Maar ouderen vinden internetbankieren soms eng, ziet Blokland, is het wel veilig vragen zij zich af. Rabobank Utrecht gaf het Internetcafé voor Ouderen een bijdrage waarmee hij onder andere de inrichting van het internetcafé en de tablets financierde. 

45 programma’s
Het Internetcafé beschikt over twee desktops, een Apple- en een Samsungtablet en vrijwilligers staan elke maandag- en donderdagochtend (van 10.00-11.30u) klaar om de ouderen te helpen. De vragen gaan over internetbankieren, skypen maar soms staat ook een wanhopige dame met een Apple-tablet in de hand die 45 programma’s heeft openstaan. Maar, weet Blokland uit eigen ervaring, een Apple-tablet is een speciaal tablet.
Vrijwilligers die met ouderen werken, moeten beschikken over specifieke vaardigheden zoals het kunnen geven van aandacht en het hebben van geduld want ‘Ouderen zijn niet meer zo “leerbaar” en dat vraagt rust in de uitleg’. Hij adviseert ouderen daarom meestal een tablet; het is qua programmering eenvoudiger te bedienen. Aandacht en geduld zijn niet alleen nodig voor de uitleg, maar ook voor het sociale aspect in de begeleiding. ‘Ouderen komen naar het Internetcafé ook voor het contact, voor een luisterend oor.’

Wachtlijsten
De begeleiding is niet gratis. Ouderen kopen voor 10 euro, 10 begeleidingsmomenten. ‘Dit is ook bedoeld om de doorstroming in het oog te houden’, legt Blokland uit, want inmiddels bestaat er een nieuwe wachtlijst. Niet alleen bij het internetcafé overigens, maar ook bij de partners Seniorenweb en Wijkbedrijf Utrecht/Computerwijk. De behoefte blijkt groot. De organisaties zien elkaar ook niet als concurrent, maar eerder als aanvulling en verwijzen naar elkaar door. De oudere wijkbewoner die een stap verder wil op de digitale ladder, wordt dan bijvoorbeeld doorverwezen naar het Wijkbedrijf waar hij een cursus kan volgen. Iemand die de rust van het woonzorgcentrum zoekt en een praatje, is weer bij ‘t Huis aan de Vecht bij het juiste adres. De organisaties proberen bovendien hetzelfde oefenmateriaal te gebruiken of materiaal dat op elkaar aansluit.

Banken verdwijnen
Blokland:‘Het belang van deze plekken voor ouderen ligt in het feit dat de hele wereld digitaal wordt. De gemeente Utrecht wil bijvoorbeeld hun informatie voortaan vooral digitaal versturen. Banken in de wijk verdwijnen. Ouderen moeten wel. Ze worden bijna gedwongen om digitaal vaardig te worden.’
Het Internetcafé voor Ouderen is een succes. Binnenkort zijn de oudere wijkbewoners daarom ook op een vrijdagochtend welkom aan ‘t Huis aan de Vecht.

Meer info Seniorweb: https://www.seniorweb.nl/google?gclid=CIntxOGsrbwCFYWWtAodNmsA0A
Meer info Wijkbedrijf Utrecht: http://www.wijkbedrijfutrecht.nl/Wijkbedrijf_Utrecht/Computerwijk.html