’Kinderen winnen een onderwater hotel!'

13 december 2018

18dec-wdonderwaterhotelVeel ouders kwamen naar de bibliotheek in Zuilen om te zien wat hun kinderen na schooltijd de afgelopen vijf weken aan mediawijsheid hebben geleerd. De moeder van een van de jongens komt echter later want ‘ze brengt de hond naar de kapper’. De circa 15 kinderen vormden de afgelopen weken het Kids Mediateam Zuilen. De moeder van Houda: ‘Ze vond het heel leuk. En ik vind het goed dat ze nu weet met wie ze kunnen communiceren op internet, nepmensen soms.’

De kinderen die meededen aan de bredeschoolactiviteit zijn allemaal naar de eindbijeenkomst gekomen, nieuwsgierig als ze zijn naar de eindfilm die Jurjen van Je Weet Zelf TV (samenwerkingspartner van Mira Media) heeft gemaakt van al hun videootjes, maar ze zijn vooral nieuwsgierig naar de bloopers. Numidia (11) vond vooral het samenwerken tijdens de lessen leuk. Ja, knikt Rosita (12). ‘En hoe je vlogs moet maken. Dat wilde ik de hele tijd al leren. Ik vond de lessen zo leuk dat toen ik ziek was en ik niet naar school kon, ik toch ben gekomen!’

De kinderen vertaalden hun mediawijsheidsles direct in een vlog. De kinderen hebben ook een vlog met vragen gemaakt voor de bewoners van Amerpoort. Op deze manier leren de twee groepen elkaar wat beter kennen. Rosita: ‘Ik vond het eerst wel een beetje anders om wat met ouderen te doen, maar later vond ik het leuk. We hebben ze gevraagd waarom ze vloggen leuk vinden.’ Numidia: ‘Ze zijn geestelijk gehandicapt.’ Yassin knikt ter bevestiging: ‘Ja, ze zijn geestelijk gehandicapt.’ 

221 keer per dag
Jurjen Dijkstra van Je Weet Zelf TV vertelt de bezoekers wat ze gaan doen het komende uur: de eindvideo bekijken, de video bekijken die de bewoners van Amerpoort hebben gemaakt als reactie op hun vragen en een quiz om te zien hoe mediawijs iedereen is. Dus: ‘Telefoontjes en chips weg!’

De vragen tonen de aanwezige ouders dat hun kinderen veel geleerd hebben. Hoe vaak kijken mensen op de telefoon per dag? 221 keer per dag. Maar Numidia denkt dat ze ‘wel tien keer zo veel’ op haar telefoon kijkt. Hoe verdienen ‘gratis’ apps hun geld? Via de persoonlijke gegevens. Rosita steekt haar vinger op: ‘Mag ik het uitleggen? Door bijvoorbeeld de locatiegegevens kunnen ze je advertenties doorsturen van bijvoorbeeld een Mc Donald’s die in de buurt is.’

Nepprofiel
Hoe oud moet je zijn om een account te hebben op Facebook of Instagram? Het antwoord is 16 jaar. Wanneer Jurjen de kinderen vraagt wie een Instagram- of Facebook-account heeft, steken veel van de 11- en 12-jarigen hun vinger op. Rico (12): ‘Het is heel makkelijk om een account te maken.' Wat is een groomer? Hoe weet je dat iets nepnieuws is? De kinderen blijken de lessen goed begrepen te hebben en geven meestal het goede antwoord. Ze zijn ook slim. Ze weten hoe je een nepprofiel kunt herkennen en hebben in hun videootjes tips daarover gegeven. Tegelijkertijd is zo’n nepprofiel ook wel handig vindt Numidia: ‘Dan weet je of het leuk is om misschien  met iemand af te spreken.’

Amerpoort-bewoners
De vragen die de kinderen aan de bewoners van Amerpoort via hun video hebben gesteld zoals ‘Vinden jullie het gezellig daar?’ worden allemaal beantwoord via de video die de bewoners op hun beurt hebben gemaakt. De kinderen vormden het Kids Mediateam Zuilen, de Amerpoort-bewoners vormden het Mediateam de Margrietjes en volgden in hun tempo de mediawijsheid workshops. De kinderen vroegen ze ook naar hun hobby’s. Darten, klaverjassen, zwemmen, 'een vriend in Mijdrecht' krijgen de kinderen als antwoord terug. De antwoorden worden met verbazing ontvangen door de kinderen: 'Ze doen leuke dingen.'
18dec-wdstormtrooper
Stormtrooper valt cowboys aan
Het maken van nepnieuws vonden de kinderen het leukst van de lessen. Ze photoshopten hele verhalen met titels als 'Stormtrooper komt uit portaal en valt cowboys aan in verlaten cowboystad' of ‘Kinderen winnen een onderwater hotel’.
Houda (11): ‘ Ik vond de lessen leuk en leerzaam. Ik heb bijvoorbeeld geleerd dat je niet iedereen op internet moet vertrouwen. Als je niet oppast praat je met nepmensen.’ De moeder van Houda: ‘Ze vond de lessen heel leuk. En ik vind het goed dat ze nu weet met wie ze kunnen communiceren op internet, nepmensen soms.’

Carolien Krikhaar van de Bibliotheek Utrecht in Zuilen is blij met deze bredeschoolactiviteit in de bibliotheek: ‘Wij willen het huis van de mediawijsheid zijn. Wij faciliteren dat graag. Wij willen dat kinderen hun weg naar de bibliotheek vinden en zijn ook blij dat via Mira Media die weg gevonden kan worden.’

« terug