Mediateam De Margrietjes oefent met green screen en krijgt bezoek van Wijkbureau Noordwest

14 juni 2019

19juni-hansenateam
Frank,  Hans, Dulcine, Kevin en Adrie zijn weer van de partij in de bibliotheek in Zuilen. Samen met Albert die deze avond niet aanwezig is, vormen ze sinds vorig jaar het mediateam van Amerpoort: De Margrietjes. De verslaggevers in spe wonen allemaal in de Amerpoort-locatie in de Prinses Margrietstraat. Het mediateam krijgt via het UP-traject van Mira Media dit jaar de kans om verder kennis te maken met mediaonderwerpen als hoe gebruik je het green screen en hoe kun je photoshoppen? Om deze activiteiten mogelijk te maken maakten De Margrietjes een video voor Wijkbureau Noordwest om een bijdrage voor het UP-traject te vragen. In de video legden ze uit waarom ze dit wilden. Gelukkig vond Stef van het Wijkbureau Noordwest het ook een goed plan en kregen De Margrietjes een financiŽle bijdrage.

Bewoner Frank licht hun bijzondere actie toe: 'Stef van het Wijkbureau is bij ons geweest. We hadden een video gemaakt en gevraagd om meer medialessen. Wij willen ook bijvoorbeeld nog radio maken. Daarvoor hebben wij geld nodig en in de video vroegen we of ze wilden helpen.' Het UP-traject wordt gefinancierd door het VSB Fonds mits er een cofinanciering is, vertelt Susanne Lolkema van Mira Media. 'We hebben een bijdrage aangevraagd vanuit het Initiatievenfonds. Dit is een fonds wat geld beschikbaar stelt voor bewonersinitiatieven uit de wijk. Bewoners kunnen zelf een aanvraag doen voor een project. Dat is voor deze doelgroep lastig. Daarom hebben ze een videoboodschap gemaakt voor het wijkbureau.' Het Wijkbureau zegde een financiŽle bijdrage toe: 'Het Wijkbureau vond het een belangrijk en mooi project, zeker omdat ze de doelgroep en Amerpoort zelf ook nog niet goed kenden.'

Met Gerard Joling op de maan
Wat is er het afgelopen half jaar verder gebeurd met mediateam De Margrietjes? Veel, vertellen de leden van het team. Behalve dat ze een video hebben gemaakt en het Wijkbureau op bezoek is geweest, zijn ze als mediateam ook al de wijk ingetrokken. Het team bezocht kapper Dennis en interviewden hem. Mediacoach Jurjen Dijkstra van Jeweetzelf.nl filmden hem. Dulcine: 'Wij vroegen Dennis of hij het leuk vond om mensen te knippen. Dennis kende Amerpoort niet goed. Omdat wij daar nu zijn geweest, kent hij het nu zegt hij.'
'We hebben ook lessen in photoshop gehad', vertelt Frank. Adrie: 'Ik ben op de foto geweest met Frank Bauer!' Frank: 'En ik ben met Gerard Joling op de maan geweest!' Kevin: 'Ik was bij Ajax!'. Hans: 'En ik ben met het A-team op de foto geweest!'. Dulcine maakte een foto met haar neef Aaron Winter erin gephotoshopt: 'Ja, hij is ťcht mijn neef!'
19juni-fransenjoling
Green screen
De les in de bibliotheek gaat deze keer over het gebruik van het green screen. Frank legt uit: 'Je moet voor een groene doek staan en dan maak je een filmpje. De achtergrond kan je zelf kiezen.' De groep besluit om te playbacken op hun favoriete artiest. Met hulp van Jurjen denken ze na welke artiest ze gaan kiezen. De uitverkorenen zijn Frans Bauer, Andrť Hazes, Gerard Joling, Elton John en de GTST-tune. Gevraagd aan Dulcine of ze het niet eng vindt om te playbacken voor de film, antwoordt ze: 'Alleen vind ik het eng, maar samen niet. Haren naar achter Kev!', plaagt ze ondertussen de beetje kaal wordende Kevin.19juni-greenscreen
Van links naar rechts: Frank, Adrie, Dulcine en Hans.
Joyce Graafhuis van Amerpoort is blij met UP: 'Het UP-traject is een goed initiatief. Het is een manier om aandacht aan de buurt te besteden en de buurt te verbeteren. Up brengt ook mensen in de buurt met elkaar in contact. Wij hebben vorig jaar geŽxperimenteerd met internet en sociale media. UP is een vervolg zodat de Amerpoort-bewoners op een positieve manier bezig zijn met media. Ze krijgen inzichten hoe je media maakt, hoe je media kunt gebruiken en hoe je contact in de wijk kan leggen via media.' Ondanks dat er veel veranderingen zijn in de zorg, koos Amerpoort ervoor om ruimte te maken voor dit mediaproject, vertelt Joyce. Amerpoort ziet het belang ervan in voor deze groep kwetsbare bewoners. Via de dagelijkse begeleiders probeert Amerpoort al deze kwetsbare groep in Amerpoort te ondersteunen met bijvoorbeeld het gebruik van internet en het omgaan met wachtwoorden. 'De bewoners zien dat er risico's zijn, maar ook positieve dingen aan het gebruik van sociale media. Wij moeten daar constant het gesprek met ze over blijven voeren. Met UP komen de bewoners niet alleen op andere plekken in de wijk omdat ze mensen gaan interviewen, maar zijn ze ook bezig met mediawijsheid. We zien dat de groep enorm veel plezier heeft. De volgende stap is dat wij deze kennis gaan borgen in het werk van Amerpoort zodat de opgedane kennis niet verdwijnt maar blijft bestaan als Mira Media weggaat. We zijn daarover ook in overleg met Mira Media.'

Het Mediateam De Margrietjes heeft ook een Facebookpagina en brengt het UP-krantje uit dat de mediateamleden op verschillende plaatsen in de wijk Zuilen neerleggen.

 

« terug