Overvecht heeft twee junior wijkreporters

14 oktober 2018

18oktwd-wijkreporters
Alica (10) en Amira (10) zijn de nieuwe wijkreporters van Overvecht. Ze hebben zeven lessen in de Bibliotheek Overvecht gevolgd en hopen op uitbreiding van hun team als de volgende cursus 'junior wijkreporters' in de bibliotheek weer start. 'Met junior wijkreporters krijgen ook kinderen een stem in de wijk'.

Een vlog- en filmles van Mira Media in hun klas maakten Alica en Amira enthousiast om verder te gaan. Alica: 'Het was de eerste keer dat we zoiets deden. Ik wilde toen ook vlogger worden en met de camera werken.' Amira knikt: 'Ja, ik vond met de camera werken ook heel leuk.' Joyce, de moeder van Amira, is trots op Amira: 'Ze is zo goed en maakt leuke filmpjes en video's!'

Susanne Lolkema van Mira Media licht de activiteit toe. 'Wij doen mee aan de Talentencaroussel in de Brede School Overvecht. Kinderen krijgen dan de kans om tijdens en na schooltijd kennis te maken met allerlei disciplines zoals theater, muziek en sport. Wij geven medialessen. Na deze lessen kunnen de leerlingen in de wijk verder in de meeste disciplines, maar voor media was er geen aanbod.' Mira Media ging met de Bibliotheek Overvecht om de tafel zitten. 'De Bibliotheek zit midden in de wijk en is een ontmoetingsplek. We waren al eerder voor een item in de bibliotheek geweest. We besloten toen om "junior wijkreporters" te starten in de bibliotheek.' Het aanbod bestaat uit zeven lessen die behalve praktische lessen ook mediawijsheid omvat. 'De kinderen denken hierbij na over vragen als wat gebeurt er als je iets op YouTube zet, hoe ga je online met elkaar om?'

Een lamme arm
De meiden van de JenaplanSchool Cleophas hebben samen met 4 kinderen van andere scholen twee filmpjes in de wijk gemaakt. Alica: 'We zijn naar de Emmaus geweest. Dat is een kringloopwinkel. Ik deed de camera en twee andere kinderen gingen de baas interviewen.' Amira: 'We filmden ook de achtergrond en we maakten dan een video en plakten stukjes aan elkaar.' Alica: 'We zijn ook bij RTV-Utrecht geweest en hebben een rondleiding gekregen.' In de bibliotheek hebben ze voor een item ook vluchtelingen en migranten geïnterviewd. Dat was best moeilijk vanwege het taalprobleem. Alica: 'We moesten dan andere woorden vinden om de vraag te stellen.' Inmiddels kennen ze de kneepjes van het camerawerk. Amira: 'Je moet zorgen dat je de camera stilhoudt.' Alica: 'En niet te dicht op mensen filmen en niet telkens inzoomen.' Maar soms kregen ze ook een lamme arm van het filmen. Alica: 'Ja, echt, de camera wordt dan zwaar, daarom moeten we eerst bespreken wat we gaan doen.'

De meiden vinden Overvecht een fijne wijk om te wonen. Ze hebben ook ideeën verzameld hoe de wijk nog beter zou kunnen. Amira: 'Wij moeten de wijk netjes houden.' Alica: 'Of een kast met spulletjes neerzetten waar iedereen iets uit kan pakken of in kan leggen.' Beiden meiden staan liever achter de camera dan voor de camera vertellen ze, maar Amira blijkt toch ook nog wat andere ambities te hebben. Ze heeft meegedaan aan een casting. Maar vindt ze dát dan niet eng? 'Nee, want film is iets anders dan YouTube, dan ben je niet alleen in beeld. Ze pakken gewoon elke keer iemand anders in beeld.'
18oktwd-wijkreporters2Moeder Joyce
Joyce: 'Ik vind het heel stoer dat Amira dit doet. "junior wijkreporters" is goed voor haar zelfvertrouwen. Ik vind het ook leuk dat het in de wijk gebeurt. Ik denk niet dat iedereen weet wat er in de wijk te doen is en wat voor jongeren er zijn. Kinderen bereiken iets meer dan volwassenen bij het vragen stellen. Bewoners zullen bij hen eerder smelten bij gekke vragen.' De media-ontwikkelingen zijn niet tegen te houden, beseft Joyce. 'Thuis zit Amira ook op sociale media. Je houdt deze generatie daarin niet tegen. Ik vind het een doodenge wereld, maar met een goede begeleiding bij wat je wel en wat je niet moet doen op sociale media moet het lukken. Ik probeer hier wel aandacht aan te besteden. Amira moet bijvoorbeeld oppassen met foto's sturen en ze maakt thuis ook filmpjes, maar ze mag die nog niet online zetten.' Alica: 'Of je kunt je filmpje privé-online zetten en niet openbaar plaatsen.'

Jonge stem in de wijk
Ook Susanne zag kinderen veranderen tijdens de cursus. 'Ze zijn eerst heel verlegen en dan komen ze tot bloei. Je ziet ze gewoon groeien.' Junior wijkreporters' gaat niet alleen om het maken van verbinding met de wijk, maar ook om kinderen een stem in de wijk te geven, vertelt Susanne. Met deze activiteit willen de Bibliotheek en Mira Media verder de ouders meer betrekken bij het mediagebruik van hun kinderen. 'We zitten in een app-groep met de ouders, ze zijn uitgenodigd bij het begin van de cursus zodat ze weten wat hun kinderen gaan doen en ze worden uitgenodigd bij de afsluiting van het mediatraject. We willen laten zien dat onder begeleiding en met leren media ook op een positieve manier gebruikt kan worden, en dat media veel mogelijkheden en kansen bieden voor hun kinderen.'
foto's: Susanne Lolkema / Mira Media

« terug