Hoe ga je op school om met terreurbeelden op sociale media?

25 januari 2017

jan-brochureklasenterreur
Op sociale media worden beelden van terreur, aanslagen, oorlog en andere schokkende gebeurtenissen ongecensureerd gedeeld. Het geweld kan bij leerlingen angst oproepen, en er kunnen spanningen door ontstaan. De brochures 'Kinderen en terreur op sociale media' voor het primair onderwijs en 'Dialoog in de klas over terreur op sociale media' voor het voortgezet onderwijs helpen scholen en leraren om hier goed mee om te gaan.

Leerlingen onwetend houden over gruwelijk nieuws, zoals over de aanslagen in Parijs, Brussel en Nice, is onmogelijk, omdat het nieuws gevraagd en ongevraagd blijft binnenstromen via sociale media. De twee brochures van Mijn Kind Online, een website van Kennisnet, laten zien hoe hier op school mee kan worden omgegaan. Ze zijn ontwikkeld in samenwerking met Mediawijzer.net en geven antwoord op vragen als:

- Hoe bewaar je als leraar de kalmte?
- Hoe praat je met leerlingen over schokkende gebeurtenissen, zoals de aanslagen in
- Brussel, Parijs en Nice? Of over beelden van vluchtelingen die sterven op zee?
- Hoe geef je richting aan discussies die over zulke gebeurtenissen kunnen ontstaan in de klas?
- Hoe help je leerlingen om zich digitaal tot elkaar te verhouden?

Hoe ga je als school met deze heikele kwesties om? Welke gesprekken voer je met leerlingen over hun angsten en hun soms heftige meningsverschillen? Hoe help je je leerlingen omgaan met extreme berichtgeving op internet en sociale media? Kortom, hoe geef je mediawijsheid vorm in deze ingewikkelde tijd? In de brochures voor zowel primair onderwijs als voortgezet onderwijs probeert Kennisnet met hulp van deskundigen op deze vragen antwoord te vinden.

« terug