De Buurt Mobiel maakt ouderen meer zelfredzaam

27 juni 2016

oidw-buurtmobiel

Als professional werken Jeroen Blokland en Moyra Haaxma al jaren in de wijk. Tijdens bijeenkomsten over ouderen merkten ze dat er elke keer drie onderwerpen naar voren kwamen waar ouderen tegenaan liepen in hun dagelijkse leven: vervoer, veiligheid en ontmoeting. Na weer een bijeenkomst met dezelfde vaststellingen, besloten ze samen de koe bij de horens te vatten met de woorden: 'En nu zijn we het zat. Actie!' Blokland had in die tijd toevallig ook gezien dat kinderen voor de buitenschoolse opvang door elektrische voertuigen werden opgehaald. Haaxma: 'Schone lucht in Utrecht vinden wij belangrijk. Ik woon hier in Overvecht vlakbij de ring en mijn vingers zijn zwart wanneer ik over mijn balkonleuning strijk.' Een en een is twee: de elektrische Buurt Mobiel werd geboren. Een schone sociale vervoersdienst voor korte ritjes in Overvecht.

Blokland en Haaxma gingen echter niet over een nacht ijs. Haaxma: 'Hoe moet zo'n dienst eruitzien? Die vraag hebben wij bij de ouderen teruggelegd.' Beiden gingen de winkelcentra in Overvecht langs om uit eerste hand te horen wat ouderen van een dergelijke dienst eigenlijk verwachten. Ze hielden 140 interviews. Hieruit kwam naar voren dat er inderdaad een behoefte bestaat aan een dergelijke dienst, vooral voor een korte rit. Even naar de winkel of naar de apotheek gaan, lukt niet als je drie kwartier op de Regiotaxi moet wachten.

Maar niet alleen ouderen reageerden enthousiast op het initiatief, ook gezinnen - een moeder die met haar kinderen naar het zwembad wil gaan - en mensen met een lichamelijke aandoening zoals COPD bleken warm te lopen voor zo'n dienst. Blokland: 'Er wordt van je gevraagd om langer zelfstandig te blijven wonen. Je moet daarvoor aan je netwerk werken. Maar je wilt niet altijd om iets vragen, bedelen. Je wilt niet weer aan je buurman moeten vragen of je mee kunt rijden.' Haaxma: 'Buurt Mobiel stelt mensen in staat om zelf te beslissen wanneer en wat ze willen gaan doen. Het is maatwerkvervoer voor mensen die niet uit de voeten kunnen met de algemene voorzieningen.'

Toeleiding
Buurt Mobiel is meer dan een vervoersdienst voor korte ritten. De dienst moet als een vorm van vrijheid gezien worden voor onder anderen ouderen, vandaar ook het frisse appeltjesgroen van de twee buurtmobiels. Een moment van sociaal contact waarin de chauffeurs hen kunnen voorlichten over diensten en activiteiten in de buurt. De vrijwillige chauffeurs krijgen daartoe een training in de sociale kaart van de wijk zodat ze kunnen antwoorden op vragen als: Waar kan ik meedoen aan een bepaalde activiteit in de wijk? Want de ontsluiting van deze informatie blijkt een ander terugkerend knelpunt te zijn. Haaxma: 'Er is bijvoorbeeld veel veranderd in zorg en welzijn. Door de transitie van bepaalde taken naar de gemeente weten mensen ook niet meer bij welk loket ze moeten aankloppen. De chauffeurs kunnen laten zien waar alles nu zit in de hoop dat mensen meer gebruik gaan maken van al het moois dat in de wijk te vinden is.' Blokland: 'Wij hebben in de wijk veel voorzieningen, maar het zit 'm vaak in de toeleiding. De chauffeurs gaan fungeren als de ambassadeurs van de wijk. Voor en door de wijk is ons motto.'

Blokland en Haaxma hebben zich daarom in eerste instantie niet gericht op grote zorg- en welzijnsorganisaties maar op de bewoners en ondernemers. Blokland: 'Als je met grote organisaties werkt, moeten beslissingen bovendien eerst door allerlei lagen.' Die aanpak werpt zijn vruchten af. Er zijn met diverse organisaties afspraken gemaakt.

Ondernemers
Tijdens hun vooronderzoek stonden Blokland en Haaxma geregeld voor een winkel of eetcafé. 'Wat doe je op mijn terras?', vroeg een ondernemer dan. Inmiddels hebben beiden goede contacten met ondernemers. Een garage wil de twee elektrische voertuigen onderhouden en bij diverse bedrijven kan vanaf september de strippenkaarten gekocht worden. Blokland: 'Hoe kunnen wij het sociaal domein verbinden met het commerciële?, vragen wij ons geregeld af. Wij merkten dat ondernemers best wat voor hun wijk willen betekenen.'

Strippenkaart
Buurt Mobiel werkt met strippenkaarten. Er is een grote strippenkaart met 10 ritten Buurt-Mobiel-3(plus een gratis rit) à € 20, een kleine strippenkaart met 5 ritten à € 10 en dan is er nog een retourtje dat € 4 kost. Ook de Bibliotheek in Overvecht wil in het kader van Ouderen in de Wijk de strippenkaart mogelijk gaan verkopen of afnemen, vertelt Haaxma. Blokland zou eigenlijk ook willen dat banken een strippenkaart cadeau kunnen geven aan hun klanten. Ouderen geven meestal toch de voorkeur om naar de bank te gaan om hun zaken te regelen dan via internet, weet hij.

Ontbrekende schakel
Het idee van de twee kreeg de wind in de zeilen toen het in de prijzen viel in de Challenge Maatwerkvervoer van de Gemeente Utrecht en de Social Impact Factory. Ze ontvingen een startbedrag en richtten een stichting op. Vanuit diverse bronnen ontvingen ze subsidie en hiermee kochten ze de twee elektrische voertuigen. Buurt Mobiel moet over een paar jaar zichzelf kunnen bedruipen. En misschien kunnen de twee professionals dan ook hun brood ermee verdienen. Want dit initiatief is een vrijwillige onderneming waar Blokland en Haaxma naast hun reguliere baan aan werken.

Onze voertuigen rijden niet alleen schoon, maar ook stil, vertelt Haaxma: 'Ze zoeven!'. Vooralsnog gaan ze door de week rijden van 09.00-17.00. Blokland: 'We gaan geen digitaal reserveringssysteem opzetten, mensen kunnen gewoon bellen!' Haaxma: 'Het gaat om een win-win situatie. Voor de voorzieningen in de wijk en voor de ouderen die vrijheid zoeken en minder afhankelijk willen zijn van anderen. Buurt Mobiel is de missende schakel die beide zaken verbindt.'

Foto- Ebru Aydin / Mira Media

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                     

« terug