Zegelboekje populair bij Amsterdamse ouderen‚ en winkeliers

10 oktober 2017

17okt-mayke

Om de ouderen te binden aan het project Ouderen in de Wijk maakt een aantal bibliotheken gebruik van Het Bijdehandje: een boekje met tips en ... een zegelboekje. De oudere krijgt 2 tot 30 zegeltjes afhankelijk van welke OidW-activiteit ze bezoeken. Woont de oudere een ochtend bij dan krijgt hij 2 zegeltjes. Maar volgt hij bijvoorbeeld een computercursus van 6 lessen dan kan hij 30 zegels bijplakken. Vooral in OBA Banne (Amsterdam-Noord) wordt er fanatiek gespaard. Projectmedewerker Mayke de Cock bedacht een nieuw aanbod, samen met winkeliers uit het nabije winkelcentrum.

Vanaf 25 zegels kunnen de ouderen hun zegelboekje inleveren voor een prijs. Met 25 zegels krijgt de oudere bijvoorbeeld een rondleiding in de OBA Centrale en gebak en koffie. 145 zegels gespaard, betekent verlenging van de OBA-pas met 1 jaar. De populairste prijs in de Banne blijkt het Indonesisch diner in La Place in de OBA vertelt Mayke: 75 zegels. 'De ouderen zien het als een uitje met een groep. In de Banne doen ook veel mensen mee die eigenlijk niet per se voor de boeken in de bibliotheek komen.' De ouderen in Amsterdam-Noord zijn fanatieke spaarders en ze zijn steeds vaker hun zegelboekjes aan het inleveren. Ook in de andere drie deelnemende bibliotheken wordt er overigens veel gespaard.

Betrokken winkeliers
Om de ouderen meer keuze te geven is Mayke van de zomer actief geweest om de prijzenlijst van Het Bijdehandje uit te breiden. 'Ik dacht: dit kan slimmer en goedkoper. Misschien willen winkeliers wel sponsoren. Het is ook een goede kans om ondernemers bij het project te betrekken.' Ze overlegde met de gastvrouwen en vroeg ze welke winkels ouderen in het winkelcentrum De Banne leuk vinden. 'Ik ben toen bij deze winkels langsgegaan': de bakker (De Lekkere Dingen Bakker), de kaasboer (Alexanderhoeve), de fotograaf (Blauw). Allemaal reageerden ze gelijk enthousiast. 'Ze vinden het leuk om maatschappelijk betrokken te zijn en het is ook goede reclame voor deze winkeliers. Het is een win-winsituatie.'

Foto voor bij de kist
Zo kunnen ouderen voor 100 zegels een portretfoto maken bij fotograaf Blauw. 'Hier bleek veel vraag naar te zijn, vertelde de fotograaf. Ouderen willen een goede foto hebben voor bij de kist voor het geval dat ze overlijden. Het klinkt wat vreemd, maar het is een populair aanbod.' OidW betaalt 10 voor 7 stuks. De kaaswinkel Alexanderhoeve daarentegen maakt zelf cadeaubonnen ter waarde van 15 en OidW en Alexanderhoeve betalen ieder de helft. 'Zo hoef je niet alles te sponsoren.' Een keer in de maand wordt er afgerekend met de winkeliers.

Zegeltjesgeneratie
Mayke wil deze deals ook in de andere OidW-wijken gaan sluiten zoals Molenwijk. 'Ik ga dan weer in het winkelcentrum kijken wat leuk is. Dat winkelcentrum heeft ook een Alexanderhoeve. Het contact in De Banne maakt het nu makkelijker om ook daar binnen te komen.'
Mayke had niet verwacht dat het zegeltjes sparen zo zou aanslaan. 'Ik dacht dat het misschien wat kinderachtig was. Ik ben natuurlijk van een andere generatie. Maar deze ouderen zijn van een zegeltjesgeneratie. Ze vinden het onwijs leuk. Als je vergeet zegeltjes te geven, dan krijg je dat gelijk te horen. Ze vinden het belangrijk.'

« terug