Digitale Bruisplekken in Vleuten-De Meern: een succesvol aanbod

30 mei 2017

juni-bruisplekken
Sinds vorig jaar vind je in Vleuten-De Meern 'digitale bruisplekken': ontmoetingsplekken waar bewoners computercursussen kunnen volgen en sinds januari ook met hun computervragen terecht kunnen. De 'digitale bruisplekken' zijn een initiatief van Welzaam, DigiWijs, Mira Media en bewoners. Het aanbod is zo succesvol dat dit half jaar er al meer aanmeldingen zijn dan het hele jaar ervoor: 89 cursisten.

'We zijn vorig jaar met zes cursisten begonnen en nu hebben we er vijftig en tot juni groeit het aantal tot 89', vertelt Marcel Vos vrijwilliger van het eerste uur. Vos is via DigiWijs, die computerdocenten traint, bij de digitale bruisplekken betrokken geraakt. De toename van het aantal cursisten heeft te maken met de uitbreiding van het aanbod naar de Schakel en de Weide Wereld. Samen met de Pijler zijn er nu drie buurtcentra met een 'digitale bruisplek'. In de Pijler en de Schakel is er sinds begin dit jaar een inloopspreekuur. Vos geeft computerles in twee buurtcentra en is vandaag in de Pijler aanwezig om het inloopspreekuur te doen. Soms zijn er geen bezoekers, een andere keer is er een wachtrij. De bewoners komen met uiteenlopende vragen: van 'waar zit de aanknop?' tot 'mijn computer is vastgelopen, wat moet ik doen?'. 'Het is dankbaar werk', zegt Vos.
Er is veel digitale vraag vanuit de oudere wijkbewoner, vertelt de vrijwilliger. Deze groep krijgt te maken met digitale diensten van de overheid en internetbankieren, maar hebben gedurende hun werkzaam leven weinig met computers te maken gekregen. De oudste cursist is 88 jaar.

Dove man
De laagdrempeligheid van de bruisplekken trekt ook bewoners waar veelal weinig zicht op is. Vos vertelt over een man die opeens tussen de cursisten ging zitten. De man bleek doof te zijn. Vos geeft hem nu privéles. Wiebke Scheltema, sociaal makelaar bij Welzaam, ondersteunt de digitale bruisplekken. Ze ziet het bereiken van bewoners als deze man als een meerwaarde van het bewonersinitiatief. Het is een kruisbestuiving. 'Mensen komen met digitale vragen, maar kunnen ook met iets anders zitten. De vrijwilligers kunnen dit signaleren en eventueel doorgeven aan de sociaal makelaar of het buurtteam.' Want het blijft een uitdaging, zegt de sociaal makelaar: 'Hoe bereik je andere groepen die ook van dit aanbod kunnen profiteren maar nu de weg nog niet gevonden hebben? En hoe kunnen wij borgen dat het vrijwilligersteam ook zelf de vraag vanuit de bewoners op blijft halen en daarop in blijft spelen?'

De cursussen en de inloopspreekuren lopen nu goed in de diverse buurtcentra. Het is tijd voor uitbreiding van het aanbod van de 'digitale bruisplekken', zegt Scheltema. 'We willen na de zomer workshops gaan organiseren waarbij elke keer één specifiek onderwerp aan de orde komt. Het zijn thema's die bijvoorbeeld langskomen bij het inloopspreekuur. Hoe gebruik ik Facebook? Hoe zoek ik informatie op internet? En hoe doe ik dat veilig? Het aanbod moet aansluiten op de vraag.' Scheltema is verder in gesprek met andere organisaties als de bibliotheek en andere buurtcentra met als doel een overzichtelijk gezamenlijk aanbod voor de hele wijk.

Verzelfstandiging
Toch pakken zich donkere wolken samen boven het initiatief, vertelt Vos. Welzaam wil dat het als bewonersinitiatief meer op eigen benen gaat staan. Scheltema: 'Welzaam is een sociaal makelaarsorganisatie. We bieden geen doorlopende activiteiten meer aan, maar ondersteunen bewoners bij het opzetten van activiteiten en laten ze langzaam los. Dat is het nieuwe welzijn. Tegelijkertijd laten we hen en een succesvol initiatief als dit nooit vallen. Wij zitten nu in een proces van verzelfstandiging van de digitale bruisplekken. Voor vrijwilligers als Marcel die al veel verantwoordelijkheid op zich neemt kan dat een te veel van het goede lijken. Maar ook daarin ondersteunen we. De opzet is juist dat het initiatief ingebed raakt in de wijk en wij nodige ondersteuning helpen organiseren.'

Knelpunten
De verzelfstandiging heeft gevolgen voor het werk van de vrijwilligers, zegt Vos. Tot logowelzaamnu toe bijvoorbeeld ontvangen de bruisplekken subsidie van de gemeente via Welzaam en Digiwijs faciliteert in opleidingen en cursusmateriaal. De vrijwilligers zullen eenmaal verzelfstandigd zelf nieuwe fondsen moeten werven. De gemeente geeft bovendien steeds minder thuis voor bewonersinitiatieven, denkt Vos. 'Hoe moet ik dat gaan aanvragen?' Het gebrek aan financiën is nu al een knelpunt. Vos zou bijvoorbeeld het cursusmateriaal graag uitgeprint zien in een overzichtelijke reader. Maar daar is geen budget voor.
Vos vreest verder 'het stukje verantwoordelijkheid' bij de verzelfstandiging. Op het moment zijn zeven vrijwilligers betrokken bij het lesgeven en een deel daarvan coördineert zoals Vos. Vos is 28 uur per week actief voor de digitale bruisplekken. Nog meer taken op het bordje, brengt misschien de professionaliteit van de organisatie in gevaar. Vos. 'We willen een professionele organisatie blijven.'

En wat gebeurt er als hij minder actief wil worden? Door de afhankelijkheid van goedwillende vrijwilliger is de continuďteit van het bewonersinitiatief niet zeker, vooral niet als de enige vaste kracht in de persoon van de sociaal makelaar van Welzaam wegvalt. Welzaam zorgt als organisatie voor een vast baken van ondersteuning. Welzaam heeft goede ingangen bij andere organisaties zoals Digiwijs waardoor de vraag naar bepaalde voorzieningen makkelijker geregeld kan worden. Vos vraagt zich af of de vrijwilligers genoeg doorzettingsmacht zullen kunnen uitoefen.

Eddie's laptop
Inmiddels is het 13.00 en het inloopspreekuur in de Pijler is begonnen. Een man met een laptoptas onder zijn arm komt aanlopen. Het is Eddie, geregelde bezoeker van het inloopspreekuur. Hij volgde eerder een computercursus bij Vos. 'Marcel, heb jij verstand van Excelbestanden en drivers?', valt hij met de deur in huis terwijl hij zijn laptop tevoorschijn haalt. Voor Eddie komt dit inloopspreekuur als geroepen. Het is in de buurt, 'anders moet je naar zo'n winkel' en hij kent Marcel. Maar wat de buurtbewoner ook prettig vindt aan het inloopspreekuur is dat hij erbij zit, vragen kan stellen en zijn laptop niet hoeft af te geven. En, lacht Vos, onze dienst is gratis. Hij opent de laptop: 'Eens even kijken.'

Op vrijdag 9 juni is er een feestelijke opening van het inloopspreekuur in Weide Wereld (van 14.00-16.00)

« terug