februari 2014 - in de wijk

De transformatie van het Rabobankfiliaal in Lombok

De toename van online bankieren heeft geleid tot de omvorming van het Rabobankfiliaal in Lombok in een cashcentrum en een centrum voor financiële educatie: Rabobank Dicht bij Huis.

Rabobank Dichtbij Huis aan de Kanaalstraat in Utrecht is een initiatief van Rabobank Utrecht, bedoeld voor klanten en buurtbewoners in Lombok. Door de toename van online bankieren en andere diensten, neemt het bezoek aan vestigingen van de banken af. Er bestaat echter nog wel behoefte aan het opnemen of storten van contant geld. Rabobank Utrecht heeft samen met de ledenraad van de Rabobank, bewoners en ondernemers het filiaal van de Rabobank in Lombok getransformeerd tot een cashcentrum en een centrum voor financiële educatie. Rabobank Utrecht organiseert samen met haar partners en mensen uit de wijk voorlichtingsactiviteiten op het gebied van financiën. In het centrum voor financiële educatie kunnen klanten en buurtbewoners op een laagdrempelige manier leren hoe bijvoorbeeld op internet in te loggen om bankzaken te regelen.

Extra hulp
Bij navraag in het filiaal in Lombok kwam naar voren dat de professionele bemensing nog maar een beperkt aantal weken aanwezig is. Daarna zal er een beveiliger in het pand aanwezig zijn. Yvonne van Berlo, manager Particulieren bij Rabobank Utrecht, legt uit: ‘Het centrum is vooral gericht op mensen die zelf in staat zijn, of om zelf te leren bankieren. Er is informatie voor iedereen; kinderen, jongeren, studenten, ouderen en ondernemers. Daarnaast zal er nog wel op woensdagmiddagen extra rabobankcbegeleiding aanwezig zijn voor mensen die willen leren internetbankieren. Dit is een extra service voor iedereen, waar in de praktijk meestal ouderen gebruik van maken. Maar de service staat ook open voor mensen die moeite hebben met taal, of een andere beperking hebben waardoor ze niet goed kunnen internet bankieren.’

Woensdagmiddag
Tijdens deze extra service op woensdagmiddagen is er één op één aandacht. Het is zelfs mogelijk dat begeleiders van de Rabobank langskomen bij mensen thuis om hen te helpen met internetbankieren. Een afspraak maken voor extra uitleg op een woensdagmiddag kan via e-mail, telefoon of door langs te komen in één van de filialen. Van Berlo vertelt dat de komende maand de agenda al vol zit met afspraken. Adviseur Soufiane El Aboussi: ‘Vorige week zijn we met deze manier van financiële educatie in de vestiging in Lombok gestart. De mensen die er op af komen zijn heel verschillend. Ouderen, huismoeders maar ook 2de generatie migranten. De meeste mensen zijn bang om fouten te maken. De mensen krijgen hulp bij het inloggen en het oefenen met internetbankieren. Ook krijgen ze “tips & tricks” om thuis verder te oefenen.’

Veiligheid en online bankieren
In de maand april staat in de agenda het geven van workshops over veiligheid en online bankieren centraal. Deze workshop is in principe alleen bedoeld voor ouderen. El Aboussi: ‘Het is namelijk de eerste keer dat we de workshop zullen geven op deze vestiging in Lombok. We willen daarom de inhoud van de workshop specifiek voor deze doelgroep houden. Mocht er in de toekomst een andere groep mensen zijn die deze workshop graag zou willen volgen, kunnen we de inhoud daarop aanpassen.’

Als dienst biedt de Rabobank bovendien de ruimte van het centrum voor financiële educatie, als het niet gebruikt wordt, ter beschikking aan Rabobank-klanten uit Lombok. Zoals ondernemers die zelf workshops of presentaties willen geven, of een werkgroep die een ruimte nodig heeft om samen te komen. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Het e-mailadres waar mensen kunnen vragen of de ruimte beschikbaar is, of meer informatie willen is: Rabobankdichtbijhuis@utrecht.rabobank.nl.